Krigsseiler i Handelsflåten
Edvard dro til sjøs som 15-åring og jobbet som dekksgutt på en hvalfangstskute i Antarktis.
Men han ønsket seg arbeid på land, jobbet en periode på Jotun og startet deretter på handelsskolen. Men da avdelingen hans ble lagt ned, måtte han dra til sjøs igjen.
Han mønstret på i september 1939. Da hadde krigen på kontinentet akkurat startet.
Edvard seilte som kvartermester under krigen, på skipet M/S Sir James Clark Ross.
Det var et flytende hvalkokeri, et enormt skip som var over 500 meter langt og kunne frakte 22.000 tonn.
I april 1940 ble alle norske handelsskip i utenriksfart samlet i det statlige rederiet Nortraship.
Sir James Clark Ross var på vei fra Antarktis til Sandefjord, men ble omdirigert til Halifax i Canada. Skipet ble underlagt Nortraship og satt inn i alliert tjeneste, med frakt av krigsviktige varer.
Rutene gikk blant annet fra Karibia, langs hele den amerikanske østkysten og over Atlanterhavet, til Storbritannia.
De fraktet beltevogner og flymaskiner på dekk og drivstoff og gassolje i tanker under dekket. Med en last som var av stor betydning for den allierte krigføringen, ble skipet et viktig mål for tyske angrep.
Torpedoangrepene fra tyske ubåter var en konstant trussel. Flere ganger var Edvards skip nær ved å bli torpedert. Han så skip foran og bak bli truffet og senket.
For å beskytte seg begynte handelsskipene å gå i store konvoier, eskortert av krigsskip og fly.
De seilte nærmere og nærmere den amerikanske østkysten for å slippe unna angrepene, men de tyske ubåtene kunne nå helt frem til den amerikanske østkysten.
Under en innseiling til Baltimore så Edvard kjølvannsstripen til en torpedo på vei mot skipet. Den bommet, gikk 15 meter foran baugen og eksploderte i fjellveggen.
Sir James Clark Ross seilte den farlige ruten mellom USA og Storbritannia da angrepene var på sitt mest intense under «Slaget om Atlanterhavet» i 1942 og begynnelsen av 1943.
Hver eneste gang de seilte ut, var de i fare for å bli rammet av tyske torpedoer eller bomber.
Da krigen var over, returnerte Sir James Clark Ross til Sandefjord, og i midten av juni 1945 kunne Edvard mønstre av i hjembyen, etter nærmere seks tøffe år på havet.
I løpet av disse årene ble over 700 norske handelsskip senket, og en av ti krigsseilere mistet livet.
Edvard var ferdig med livet til sjøs, og han jobbet senere 40 år i Jotunkonsernet.
For sin innsats i krigen ble han tildelt Krigsmedaljen og Haakon VIIs frihetsmedalje.