- ’Han er en slave’. Men kanskje fri i sitt sinn. ‘Han er en slave.’ Men tar han
skade av det? Vis meg hvem som ikke er en slave! En er slave av begjæret, en
annen av griskheten, en tredje av ærgjerrighet. Alle er slaver av frykten. (…)
Ikke noe slaveri er mer skammelig enn det som er frivillig. Servus est. Sed
fortasse liber animo. Servus est. Hoc illi nocebit? Ostende quis non sit. Alius
libidini seruit. Alius avaritiae, alius ambitioni. Omnes timori. (…) Nulla servitus
turpior est quam voluntaria. Seneca. Epistulae morales ad Lucilium, 47.17.
- For jeg vil ikke godta at tenkningen om et rett og hederlig liv skal overlates
til filosofene, slik som noen har ment, siden en sann borger – en som er egnet til
å ta hånd om offentlige og private saker, som kan styre byer, skrive lover og
forbedre dem med rettsavgjørelser – er virkelig ingen annen enn en taler. Neque
enim hoc concesserim, rationem rectae honestaeque vitae, ut quidam putaverunt,
ad philosophos relegandam, cum vir ille vere civilis et publicarum
privatarumque rerum administrationi accommodatus, qui regere consiliis urbes,
fundare legibus, emendare iudiciis possit, non alius sit profecto quam
orator. Quintillian, Talerens utdannelse, Institutio oratoria, prooemium, 10.
- Da den sokratiske filosofen Aristippos hadde lidd skipbrudd og var kastet i
land på en strand på Rhodos og der oppdaget nedtegnede geometriske figurer,
skal han ha ropt ut til sine følgesvenner: ‘La oss være ved godt mot! Jeg ser spor
av mennesker!’ Aristippus philosophus Socraticus, naufragio cum eiectus ad
Rhodiensium litus animadvertisset geometrica schemata descripta, exclamavisse
ad comites ita dicitur: ‘bene speremus! hominum enim vestigia video.’ Vitruvius,
De architectura, VI, 1.
Del av installasjonen Humanismens stemmer, laget av Eimund Sand