Skribent og motstandskvinne
Gerd Santesson vokste opp i Oslo med sine svenske foreldre. Etter å ha studert i Tyskland, bosatte hun seg i Sverige på 20-tallet, mens foreldrene ble igjen i Norge. Fra venner i Tyskland fikk hun tidlig høre om forholdene under nazismen.
Under en reise til Norge i 1941 fikk hun selv oppleve hvordan det var å leve under et totalitært regime. Spesielt undertrykkelsen av det frie ordet gjorde et sterkt inntrykk på henne. Da hun returnerte til Sverige, ville hun bidra til at nordmenn kunne få usensurerte nyheter – hun tok derfor initiativ til opprettelsen av tidsskriftet Håndslag.
Hennes venn Ture Nerman foreslo å trykke Håndslag som et legalt svensk tidsskrift. Det var formelt laget for nordmenn i Sverige, men ble smuglet over grensen.
Willy Brandt bidro med tekster, og Ragnvald Blix tegnet karikaturer for publikasjonen.
Gerd var også kurer og foretok flere turer over grensen mellom Norge og Sverige, med hemmelige meldinger og illegale varer. Hun bidro i tillegg med forsyninger til nordmenn, blant annet gjennom den svenske Norgeshjelpen.
Et av mine største forbilder er den svenske maleren Anders Zorn. I dette bildet har jeg latt meg inspirere av Zorns bruk av to lyskilder, med utgangspunkt i hans portrett av en kvinne fra hans hjemsted Mora.
Se også portrettene av Ture Nerman, Willy Brandt og Ragnvald Blix.